zondag 28 september 2008

Verkouden



Pfffffffffffff…………………..Mientje zuchtte eens heel diep.
Het liep allemaal weer eens heel anders als ze verwacht had in plaats dat de woonkamer een flinke beurt kreeg zat ze hier in de keuken met rode ogen en een rode neus. Niet dat ze had gehuild maar ze was snot …ja echt snotverkouden. Willemijn had eerst al laten weten dat ze niet kon komen werken omdat ze helemaal niet lekker was. Maar Mientje was al begonnen om de grote kast uit te ruimen en ze besloot maar om dan maar verder te gaan en dan zou ze alvast een goed begin maken.Want als de kast verplaatst moest worden moest hij in ieder geval helemaal leeg. Dus Mientje had al het serviesgoed naar de keuken gebracht en was gaan afwassen. Maar naar maten de dag versteek voelde ze zich ook niet echt fit worden en daar zat ze nu tussen twee dienbladen vol met schoon servies maar de fut was er echt wel uit ze was echt snot verkouden geworden ,ze zou maar wachten op Hertha als die bij de winkel vandaan kwam dan kom zij helpen de spullen weer in de kamer te zetten. Ze zou het wel afdekken met een theedoek en dan ging ze morgen misschien wel verder, maar vandaag in ieder geval niet. Mientje zucht nog eens en dacht aan Hertha die ging zo helemaal op, in haar winkeltje. Maar niet alleen Hertha ook Joop had er een nieuwe hobby bij gekregen en dat was veilingen en rommelmarkten afstruinen.
Zo ook vandaag hij was vroeg vertrokken want hij moest naar de stad omdat daar een grote kunst veiling was. Hij had gezegd dat hij niet meer als 50 gulden zou uitgeven maar of dat zou lukken???? Mientje zette daar dikke vraagtekens bij. Hertha was helemaal in haar sas, ze hadden afgelopen week de straat voor haar winkeltje gelegd en de inloop met zand was dus grotendeels verleden tijd. Heel de straat was bijna nu bestraat en het was er onwijs van opgeknapt.
Hertha wilde de etalage in gaan richten maar Adriaan moest eerst nog een plank er in maken omdat hij erg ongelijk was en ze zo niet veel er in kon zetten..
Daar hoorde Mientje de deur beneden. Zou Hertha al thuis zijn of misschien Robertha . Robertha en Pim waren van morgen ook al vroeg vertrokken het zag ernaar uit dat ze misschien nu snel vergunning voor nieuwe huis kregen er moest nog iets her zien worden en daar waren ze nu voor naar de stad. De keuken deur ging open en Joop stapte binnen. “Zo man nu al terug, ik had je helemaal nog niet verwacht”zei Mientje. “Ja vrouw , ik heb een schitterend kast stel gekocht en nog wat snuisterijen voor Hertha haar winkel ,en een mooie naaimachine voor Hertha maar ik had te weinig geld mee genomen en die man van de naaimachine is nu mee gekomen zo dat ik hem kan betalen en hij kan helpen dat ding op zolder te zetten…….. maar, wat zie ik ben je toch aan die vervl……te schoonmaak begonnen, je zou het toch samen met Willemijn doen?”zei Joop en keek naar zijn vrouw die met haar rode neus op de stoel zat. De man van de naai machine kwam achter Joop, de keuken binnen.” Waar wil u dat ding hebben” vroeg de man die nieuwsgierig in de keuken keek. Het was een klein mannetje met een hoed op .” Gossy vrouw benne uwes zo verkouwe “zie hij vriendelijk tegen Mientje. “Messchien heb ik daar wel wat voor in mijn bakfiets” en hij verdween weer om daar na met een flesje terug te keren.
“Het heb Juffrouw Saartje ook zo geholpe toen die zo verkouwe was,ikke zal uwwes man effe helpen met dat machientje,en dan mot ik gauw weer vort”zei de man. “Ja vrouwtje anders is van Dijk niet voor donker thuis “
Joop en de man die zich ‘ Van Dijk’ noemde liepen de keuken weer uit. En Mientje staarde naar het flesje op de tafel. ‘Hij had het over Juffrouw Saartje gehad, zou dat haar oude school vriendin van vroeger zijn, dat zou wel erg toevallig wezen’
Die werkte al jaren bij een burgemeester een dorp verder, soms zag ze haar nog wel eens’. Ze schrok op toen ze de buiten deur hoorde dichtslaan en Joop even later weer binnen kwam vroeg ze “ Is die ‘van Dijk’ al weg en…….ne hoeveel had je eigenlijk te kort en wat heb je nog meer gekocht Joop?” hij vertelde dat hij nog een mooi kast had gekocht stel voor de winkel en nog wat snuisterijen maar dat hij die naaimachine voor 15 gulden had kunnen kopen en dat was toch een koopje. De spullen voor Hertha haar winkel hadden ze bij de winkel afgegeven, die was heel erg blij geweest met de winkel spullen maar die naaimachine was een verassing voor haar.
Joop keek bezorgd naar Mientje “ Zo te zien ben je ook niet helemaal gezond,
Ik zou maar een schepje van die drank nemen ,want die juffrouw Saartje is jou vriendin van vroeger , ik heb het gevraagd en het was echt jou Saartje”

1 opmerking:

Unknown zei

O, ik ben zo blij. Ik heb mijn jeugdvriendin teruggevonden. Piet zei het al dat Joop dat vermoedde, maar ik had dit niet kunnen dromen! We moeten snel af spreken, ik bel je over een tijdje. O, hebben jullie eigenlijk telefoon???

Groetjes van je allerliefste vriendin Sara.