zaterdag 24 januari 2009

Geld

Tring………………..tring.
Mientje schrok op daar ging de bel, ze zat net weer eens even te lezen
Dat was zo, n tijd geleden, na dat ze ziek geweest was vorig jaar had ze geen boek meer in haar handen gehad.
Tring ………….Tring. De bel ging weer.
“Ja……ja.. ik kom al “Mientje schoot overeind en haastte zich naar de gang
maar ze keek in het voorbij gaan toch eerst even door het keuken raam
Na dat die vreemde snoeshanen langs geweest waren voor die inbraak was ze wel wat voorzichtiger geworden.
Voor het hekje stond het rijtuig van de bode. “O dat was gelukkig goed volk”
Weer ging de bel. “Ja …ja ik ben onderweg meneer ongeduld”dacht Mientje bij haar zelf.
Ze deed de deur open en voor de deur stond de Bode met ….Een grote leren stoel. “Ik dacht dat er niemand thuis was en stond net op het punt om weer te vertrekken juffrouw, Maar ik moest die stoel weer de trap af sjouwen dus ik dacht ik druk nog maar een keertje”zei de bode. “Ja…………… Ja, beste man ik was boven en sinds de inbraak kijk ik toch altijd even uit het raam om te zien wie er is, dat begrijpt u toch wel”zei Mientje verontschuldigend.
“Maar ik begrijp dat u die stoel hier moest afleveren? “ vroeg Mientje.
“Ja Jufrouw , u man had hem de Meubellaars gekocht maar omdat er iets aan stuk was hebben ze hem eerst gemaakt wilt u even kijken of het netjes is , het was hier op het rug kussen.?”zei de bode. Mientje bekeek het kussen goed het zag er netjes uit. Joop had een paar weken terug een leren stoel gekocht voor een krats zo als hij zei , alleen was het rug kussen beschadigd. Mientje was niet echt blij geweest. want hij zou voor een stoel bij zijn secretaire gaan kijken. En nu kwam er weer zo,n grote stoel bij in de kamer. Maar ja 100 gulden was toch geen geld voor die stoel, want hij zag er toch wel mooi uit. “Jufrouw, de bezorg koste had u man nog niet betaald het een knaak “zei de bode.
“Goed beste man ik zal eens even kijken of ik wat vinden kan”Mientje liep naar binnen en dacht na waar haalde ze zo gauw 2,50 vandaan . Haar huishoud portemonnee was leeg Joop zou ze gisteren al geld gegeven hebben maar dat was hij weer vergeten, even naar boven in joop zijn nachtkasje lag vast wel zijn portemonnee of zijn portefeuille. Maar in het nacht kastje lag niks. Heeft Joop zeker mee genomen dacht ze en keek om zich heen .Wat nu dat staat toch even stom als je geen geld in huis heb.Opeens schoot ze te binnen het kistje onder inde linnen kast met kerkcenten. Mientje trok de la open gelukkig er lagen nog wat kwartjes en dubbeltjes en met een hand vol klein geld kwam ze bij de deur. Daar hoorde ze de bode met Joop praten. “Ja hij is echt mooi vind u niet “ hoorde ze Joop zeggen. ‘Hoeveel krijgt u voor het bezorgen, een knaak, hier heeft u 3 gulden twee kwartjes voor het lange wachten en bedankt”. Voor Mientje bij de deur was hoorde ze de bode al vertrekken, ze keek naar haar hand met klein geld. Joop kwam naar binnen .’ Zo vrouw wat sta Jij achter de deur wat vind je van mijn stoel’ zei Joop lachend. Mientje ontplofte bijna “Joop ik ben woedend als je nog eens weg gaat en hier in dit huis is geen geld ik kon niet eens die man betalen hij zal wel gedacht hebben ze moet zeker die centen zelf maken.”Mientje keek naar haar hand vol met dubbeltjes en kwartjes.. Joop bulderde van het lachen. “zo vrouw het kerkkistje leeg gehaald, maar wees nu maar niet boos ik heb een verassing voor je buiten staan” .
“Ja ….ja ik weet het al een stoel die voor jou is”zei Mientje nog een beetje snibbig. ‘Nee hoor ik heb voor jou een prachtige badkamer kast waar je al zo lang om liep te zuren. Adriaan heeft hem gemaakt en ik heb hem geschilderd’ zei Joop met nog steeds een grijns op zijn gezicht. ’ik zal hen meteen in de badkamer zetten dan kan je hem inruimen en dan zet ik mijn stoel wel op zijn plekje’. Mientje wist niet wat ze daar op zegen moest en liep achter Joop aan toen hij het kastje in de badkamer zetten. ‘Gelijk maar inruimen en niet te veel zeggen dacht ze , hoewel het is wel een mooi kastje’. Joop liep fluitend naar beneden en ging zijn stoel op zijn plaats zetten. Even later stond hij in de deur van de badkamer te grinniken “mooi kastje vrouw heb je dat van je man gehad , kom je ook even naar mijn stoel kijken benenden. Het was echt een koopje, en over geld gesproken, ik heb gisteravond je huishoudgeld in je portemonnee gedaan …ik zag dat er niks meer in zat , dus dat kerkenkistje….’verder kwam hij niet. Mientje stond nu ook te lachen “Oh Joop en ik dacht dat mijn portemonnee leeg was , ik had er niet eens in gekeken, en ik zag ook jou portemonnee niet, en ik vond het zo stom al die dubbeltjes en ik werd hoe langer hoe kwader op jou, maar je kastje vind ik geweldig en als het bad vol stond keipte ik er in” lachte Mientje..
“O ja, als dank voor je mooie kastje? Kom mee Mien even kijken hoe mijn stoel in de kamer staat en dan lust ik eindelijk wel eens een kopje koffie”zei Joop.
Samen liepen ze lachend de trap af naar de kamer.

2 opmerkingen:

lenie zei

Wauw mooie dingen weer en een klinkend verhaal je ben weer helemaal op dreef hoor.

Je kastje past daar goed in de badkamer ik ben nog niet zover heb het maar even ergens neergezet..

Groetjes Lenie XXXXX

Tineke zei

wat een geweldig verhaal weer Joke!
je kastje past erg goed inde badkamer
groet Tineke